Omgaan met negatieve beeldvorming

Deze les geeft leerlingen handvatten om op een constructieve manier om te gaan met vooroordelen en weerstand te bieden tegen de negatieve ideeën die anderen over hen hebben. De les is daarom met name geschikt voor leerlingen die last hebben van negatieve beeldvorming, bijvoorbeeld vanwege hun afkomst, achtergrond of geloof. Aan de hand van stellingen en video’s gaan leerlingen met elkaar in gesprek over hoe zij te maken hebben met negatieve beeldvorming. Middels een elevator pitch oefenen ze vervolgens met hoe ze zichzelf positief kunnen presenteren, zodat ze aan iedereen kunnen laten zien wie ze werkelijk zijn – voorbij de vooroordelen en stereotypen.

Doelen

  • Leerlingen delen met elkaar hoe zij te maken hebben met vooroordelen, stereotypen en negatieve beeldvorming.
  • Leerlingen ontdekken verschillende manieren van reageren op vooroordelen, stereotypen en negatieve beeldvorming en krijgen handvatten om hiermee om te gaan.
  • Leerlingen bedenken hoe zij willen dat anderen hen zien en kunnen zichzelf ook op die manier aan anderen presenteren.

Duur

90 minuten

Benodigdheden

  • Presentatie ‘Omgaan met negatieve beeldvorming' (knop 'Start werkvorm')
  • Computer of laptop met toegang tot internet
  • Beamer en/of smartboard

Ontwikkelaar

Critical Mass

Handleiding

Download: Handleiding Omgaan met negatieve beeldvorming

doen
denken
kijken
delen
Deel deze werkvorm met anderen!