Hokjesdenken

In deze les onderzoeken leerlingen hoe goed hun eerste indruk is van anderen, in welke hokjes zij andere mensen plaatsen, maar ook in welke hokjes zijzelf worden geplaatst. Ze ontdekken dat hokjes een eenzijdig en beperkt beeld van mensen geven, en dat mensen hier last van kunnen hebben. Door middel van persoonlijke verhalen van anderen en discussie in de klas, worden leerlingen zich bewust van de consequenties van hokjesdenken, en hoe mensen omgaan met vooroordelen en discriminatie. Best geschikt voor VMBO en onderbouw havo/vwo.

Doelen

  • Leerlingen ervaren wat hokjesdenken is en hoe hokjesdenken werkt
  • Leerlingen zijn zich bewust van de verschillende hokjes die zij zelf hanteren
  • Leerlingen ontdekken dat de hokjes waar zij anderen in plaatsen niet altijd kloppen
  • Leerlingen zijn zich bewust van de consequenties van hokjesdenken

Duur

50 minuten

Benodigdheden

Ontwikkelaar

Critical Mass

Handleiding

Download: Handleiding Hokjesdenken

doen
denken
kijken
delen
Deel deze werkvorm met anderen!