Fair Play

Leerlingen spelen thuis, individueel de educatieve game Fair Play. In deze game zijn zes jonge voetbaltalenten geselecteerd voor een voetbalclinic in Rio. De groep moet bepalen wie de aanvoerder wordt. Dan ontstaat een aantal lastige situaties rond discriminatie, vooroordelen en groepsdruk. Hoe redden de spelers van de educatieve game zich hieruit?
In de klas bespreek je de game na. Fair Play kan worden ingezet als onderdeel van bijvoorbeeld de lessen Maatschappijleer of Gymnastiek. Je maakt vooroordelen en discriminatie het best bespreekbaar door leerlingen na het spelen van de game vragen te stellen over hun eigen ervaringen. Op de website staan voorbeeldvragen.

Doelen

  • De educatieve game Fair Play confronteert jongeren met moslimdiscriminatie, homodiscriminatie en antisemitisme. Het spel daagt spelers uit om bewust na te denken over hun eigen handelen. Welke rol nemen ze aan op cruciale momenten? Doen ze mee? Kijken ze toe? Helpen ze?
  • Met het nagesprek in de klas laat je leerlingen nadenken over situaties waar uitsluiting en discriminatie een rol spelen in hun eigen leven. In welke rol zaten zij toen? Welk effect had hun handelen op henzelf en op anderen? Zouden ze bepaalde dingen nu anders aanpakken?

Ontwikkelaar

Anne Frank Stichting