Check-in

Met een ‘Check-in’ zorg je ervoor dat leerlingen gefocust zijn op de bedoeling van de les, waarmee je (eerst) ruime geeft voor hun eigen vragen en emoties. Het gaat er bij ‘Check in’ over om te achterhalen waar iedereen vandaan komt – letterlijk en figuurlijk – en hoe iedereen er vandaag bij zit.

Je kunt de ‘Check-in’ in principe te allen tijde inzetten, maar de werkvorm is bij uitstek geschikt maatschappelijke gebeurtenissen en/of spanningen te bespreken, bijvoorbeeld na een ingrijpende gebeurtenis als een terroristische aanslag, een verhit debat, een geweldsincident of spanningen tussen groepen; binnen, maar ook buiten school, zoals Israël-Palestina, Turkije-Koerden of anti-/pro-zwarte piet. Ook leent de werkvorm zich goed om in te zetten aan het begin van een schooljaar.

Doelen

  • Leerlingen krijgen de ruimte om hun gevoelens, hun mening en/of hun achtergrond te delen;
  • Je krijgt onderhuidse spanningen boven tafel, waardoor deze afneemt;
  • Je neemt belangrijke afleiding weg, waardoor leerlingen zich (na afloop) beter kunnen focussen en sneller to the point kunnen komen.

 Duur

Ongeveer 10 minuten, naar eigen behoefte uit te breiden

Ontwikkelaar

Critical Mass n.a.v. gesprekstool Deep Democracy

Handleiding

Download: Handleiding Check-in

Werkvorm al eerder besteld? Ga naar je account om de werkvorm opnieuw te starten.
doen
denken
delen
Deel deze werkvorm met anderen!